برای سفارش کالا به فروشگاه های معتبر شهر خود مراجعه کنید 
دسته بندی محصولات

   فیوز به صورت سری در مدار قرار می گیرد وبه صورت سیم نازک است مدار را قطع و با افزایش جریان به بیش از یک مقدار مجاز می سوزد فیوز فشنگی در واقع فیوز ذوب شونده معمولی است . برای تشخیص سالم بودن فیوز از یک پولک رنگی به رنگ های مختلف استفاده می شود توسط یک سیم مقاومت دار نگهداشته می شود . جنس سیم ذوب شونده معمولا از نقره ساخته شده که درجه حرارت ذوب آن 950 درجه سانتیگراد است فیوز نوعی رله است که برای حفاظت از سیستم در برابر جریان های خطای اضافه بار و اتصال کوتاه به کار برده می شود فیوز به صورت مستقیم وغیر مستقیم در مسیر جریان مصرف کننده قرار می گیرد عبور جریان به دو صورت می باشد مستقیم و غیر مستقیم روش مستقیم تمام جریان از داخل فیوز عبور می کند و در روش غیر مستقیم با استفاده از نمونه برداری از جریان مصرف کننده به کمک ترانسفورماتور جریان به وظیفه خود عمل می کند .فیوزهای معمولی نمی توانند عمل حفاظت موضعی را درمدارات الکتریکی به طور کامل وبدون خطا انجام دهند .

همه خانه ها دارای فیوزهایی در جعبه های فیوز هستند.

 

در اینجا چند نکته مفید برای خانه های دارای جعبه فیوز آورده شده است:

  • هرگز یک فیوز را با فیوز بزرگتر تعویض نکنید، زیرا جریان زیادی عبور می کند و خطر آتش سوزی دارد.
  • جایگزینی فیوز با فیوز اندازه کوچکتر نیز یک مشکل است، زیرا از عملکرد طبیعی جلوگیری می کند.
  • هرگز از چیز دیگری غیر از فیوز برای جایگزینی فیوز استفاده نکنید. زیرا احتمالاً باعث آتش سوزی می شود.
  • فیوزهای اضافی را در اطراف خانه نگه دارید تا به سرعت جایگزین فیوزهای سوخته شود.
  • حتما بدانید جعبه فیوز خانه شما کجاست.
  • قبل از تعویض فیوز سوخته، موارد مورد استفاده را خاموش یا جدا کنید. در غیر این صورت ، فیوز تعویض شده نیز بلافاصله از بین می رود.

عوامل موثر در انتخاب فیوز

جریان نامی فیوز( A ) ، جریان اسمی پایه فیوز ، ولتاژ نامی ، جریان اتصال کوتاه ( KA )، فرکانس نامی (Hz)، سطح عایق (V)، مشخصه زمانی جریان ( تندکار ، کند کار و .....) ، نوع فیوز فشنگی ، چاقویی و قابلیت یا عدم قابلیت محدود کنندگی جریان اتصال کوتاه ، ضرایب ارتفاع و حرارت محیط می باشد .

 مشخصات فیوز

مشخصات الکتریکی که توسط کارخانۀ سازنده برای یک فیوز ارائه می شود به شرح ذیل است:

 جریان نامی In: جریانی که بدون آنکه اثری بر فیوز داشته باشد قادر به تحمل آن به صورت دائم است

 ولتاژ نامی:  ولتاژی است که فیوز برای آن طراحی شده و قادر به تحمل آن به طور دائم است. به عبارت دیگر، ولتاژ دیده شده از دو سر فیوز، در لحظه قطع جریان باید کوچکتر یا مساوی ولتاژ نامی فیوز باشد. لذا در سیستم های زمین نشده (تک فاز یا سه فاز)  ولتاژ نامی فیوز باید بزرگتر یا مساوی ولتاژ خط (ولتاژ بین دو فاز)  باشد. در سیستم های زمین شده تک فاز ، ولتاژ نامی فیوز بزرگتر یا مساوی ولتاژ فاز و در سیستم های زمین شده سه فاز، ولتاژ نامی فیوز بزرگتر یا مساوی ولتاژ خط در نظر گرفته می شود.

 جریان ذوب و عدم ذوب:  مقدار جریان مشخص که در زمانی معین، موجب عملکرد فیوز می شود جریان ذوب شدن Itمی نامند . همچنین مقدار جریان مشخصی است که در زمانی معین، بدون آن که فیوز ذوب شود از آن عبور کند جریان عدم ذوب فیوز Int می نامند.

 قدرت قطع نامی: جریانی است که فیوز قادر است آن را تحت ولتاژ و فرکانس اسمی و ضریب قدرت معین قطع کند. قدرت قطع فیوزهای HRC  تا 120 کیلو آمپر نیز می‌رسد. برای فیوز، قدرت وصل تعریف نشده است.

  انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان

ترتیب تجهیزات مدار در تابلو برق، ابتدا کلید اصلی جدا کننده قابل قطع و وصل زیر بار، بعد از آن وسیله حفاظتی مانند فیوز و سپس کنتاکتور است. البته گفتنی است که کنتاکتور در مدارهای کنترلی به ویژه موتوری کاربرد دارد. 

در مدار ورودی به جای کلید اصلی جدا کننده زیر بار می توان از کلید خودکاری که نقش مجزا کننده را هم ایفا می کند، استفاده کرد. جریان نامی ایستادگی این کلید در برابر اتصال کوتاه باید از جریان اتصال کوتاه احتمالی در آن محل بیشتر باشد.

وسیله حفاظتی مانند فیوز یا کلید خودکار در هر تابلو باید به صورت مجزا تبیه شود. معیار انتخاب این وسیله حفاظتی یا به عبارتی همان فیوز، در مدار ورودی، جریان مصرفی کل تابلو است.

منظور از جریان مصرفی کل تابلو، مجموع جریان های خروجی با در نظر گرفتن ضرایب هم زمانی است.

در صورتی که از کلیدهای مینیاتوری در یک تابلو استفاده می کنید نیاز است که از یک سری فیوز یا کلیدهای محدود کننده جریان اتصال کوتاه استفاده شود

در واقع فیوز پشتیبان به فیوزی گفته می شود که بالادست کلیدهای مینیاتوری در تابلو استفاده می شوند

از فیوز خودکار اتوماتیک که به نام  کلیدهای مینیاتوری مرسوم هستن در اکثر تابلوهای برق صنعتی و ساختمانی استفاده می شود.